3 powody, dla których chodzę na filmy Smarzowskiego, chociaż ich nie lubię...

Wojciech Smarzowski nie jest moim ulubionym reżyserem. Wręcz przeciwnie. Jego filmy są dla mnie zbyt dobitne, wulgarne, naturalistyczne. Może się nie znam, może nie rozumiem reżyserskiej wizji, ale przytłaczają mnie, przerastają i po każdym obiecuję sobie, że nigdy więcej. Powtarzałam to sobie po seansie "Drogówki", a mimo to dzisiaj zasiadłam w sali kinowej, żeby zobaczyć "Pod Mocnym Aniołem. Są trzy powody, dla których złamałam daną sobie obietnicę i pewnie złamię ją jeszcze kilka razy.

1. Aktorzy
Czegokolwiek bym o Smarzowskim nie mówiła muszę mu przyznać, że ma fantastycznych aktorów. Każdy jego film jest świetnie obsadzony i genialnie zagrany. Angażuje Roberta Więckiewicza (mój numer jeden wśród polskich aktorów), Kingę Preis (którą uwielbiam pod wieloma względami), Mariana Dziędziela, Jacka Braciaka, Arkadiusza Jakubika, Bartłomieja Topę... można tak wymieniać bez końca. Ewidentnie Smarzowski ma swoich ulubieńców, którzy są też moimi ulubieńcami. A nic mnie nie motywuje do obejrzenia filmu bardziej niż dobra obsada aktorska.

2. Tematyka
Aktorzy swoją drogą, ale przynajmniej minimalnie musi mnie zaintrygować tematyka. Film musi mieć to COŚ. Smarzowski ma dobre pomysły, które zawsze do mnie trafiają i stwierdzam, że chyba muszę sprawdzić co z tego wyjdzie. Problem polega na tym, że filmy przybliżają głównie zwiastuny, a do tych ładuje się najlepsze sceny i składa się je tak, żeby przyciągały jak najbardziej. Potem może się okazać, że zwiastun był lepszy od samego filmu. Tak było chociażby w przypadku "Drogówki". 

3. Reklama i propaganda
Genialny film Smarzowskiego, Nowy hit twórcy "Drogówki", Film roku, Najlepszy polski film ostatnich lat... Filmy Smarzowskiego mają po prostu świetną reklamę. Zwiastuny i hasła dopracowane na tyle, że potrafią z łatwością wmówić mi, że ja KONIECZNIE muszę zobaczyć ten film. I to nie kiedyś tam. Ja muszę go zobaczyć jak najszybciej, w kinie! Poza obsadą aktorską to zwiastuny zazwyczaj decydują czy chcę iść do kina. Oglądam i stwierdzam: tak, nie, być może. I niestety zwiastuny filmów Smarzowskiego zazwyczaj oglądam, mówię "ooo, może być dobre!", a potem widzę reżysera i wydaję z siebie głuchy jęk rozpaczy.


Na "Pod Mocnym Aniołem" poszłam pod wpływem wszystkich trzech wymienionych punktów. Wyszłam z mieszanymi uczuciami, bo chociaż sam film wydał mi się ciekawy, to znowu dobiła mnie ta dosłowność. Ale może akurat ten temat powinien być tak pokazany...? Może o to chodzi, żeby zobaczyć to wszystko dosłownie? Mimo wszystko wolałabym nie musieć oglądać takiej ilości ludzkich wydzielin na wielkim ekranie... Nie twierdzę, że film jest zły, bo nie jest, ale dla mnie znów jest zbyt naturalistyczny. Za to postanowiłam przeczytać książkę Pilcha, która była pierwowzorem. Lepiej późno niż wcale.

fot. film.onet.pl

5 komentarzy:

  1. Nie byłam jeszcze na "Pod Mocnym Aniołem", ale na pewno się wybiorę, bo lubię filmy Smarzowskiego, zwłaszcza Drogówkę, Dom Zły i Wesele.

    OdpowiedzUsuń
  2. No, ja nie jestem akurat mocno wrażliwa na takie rzeczy, więc wszelakie ludzkie wydzieliny mnie aż tak nie raziły. Mimo wszystko nie do końca byłam usatysfakcjonowana filmem, ale to tak samo jak ileś lat temu książką. W sumie muszę przyznać, że z tego co pamiętam film oddaje dość wiernie klimat powieści Pilcha.
    No ale kreacja Więckiewicza... I Dorocińskiego, choć malutka - to warto było zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie jestem jakoś szczególnie wrażliwa, ale nie lubię kiedy jest takich scen za dużo. Tak samo jak nie lubię filmów akcji, w których jest mnóstwo krwi. Trochę na zasadzie "dajmy im coś szokującego to im się spodoba"...

      Usuń
  3. Do tej pory nie znosiłam filmów Smorzowskiego. Ale na tą premierę się wybieram, reklamy mnie zachęciły. Poza tym mam zamiar przeczytać książkę Pilcha.

    OdpowiedzUsuń
  4. rzeczywiście jego filmy niesamowicie przyciągają, chociaż od początku wiadomo, ze to nie będzie opowieść o pięknym świecie.

    OdpowiedzUsuń

12 książek w 2016 30-day book challenge Aerosmith Agatha Christie Agnieszka Osiecka akcje Al Pacino album Aleksandr Domogarow Angelus Anna Czerwińska Artur Andrus Åsa Hellberg Austria Bałkany BELLONA Benedict Cumberbatch Bieg dla Słonia biografie Black Sabbath blog Blossom Street blues Blues Brothers bookathon Bookrage Boris Akunin Budka Suflera Bytom C.S. Lewis Camilla Läckberg Carey Mulligan Carta Blanca CeZik challenge Chyłka i Zordon Cormoran Strike curling CZARNA SERIA czas czasopisma Dania DePress detektywistyczne Disney dla dzieci dokument Dorothy Allison dramat Druga Strona dyskusje czytelnicze ebook Edguy Editio Erast Fandorin Eryk Lubos Ethan Coen fantasy felietony festiwal film folk GaDMu Trio Gok Wan Goran Bregović Górny Śląsk góry gry Grzegorz Wilk Halina Poświatowska Hercules Poirot historia Hołownia horror Impact Fest 2014 impreza plenerowa internet islam Jacek Hugo-Bader jak żyć?! James Frey Jason Hunt jazz Jeremy Clarkson Jerzy Kukuczka jesień języki językoznawstwo Jo Nesbø Joanna Chmielewska Jodi Picoult Joel Coen John Cleese Julian Tuwim Juliusz Machulski Jurij Andruchowycz Jurij Drużnikow Justin Timberlake Karin Stanek Karkonosze Katowice Keira Knightley Kinga Preis KLIN kobiety komedia komiksy koncert konkurs Korona Gór Polski kryminały Kryminały przedwojennej Warszawy Książkowe Klimaty Lao Che Larry Winget linki literatura literatura młodzieżowa literatura ukraińska małe szczęścia Małgorzata Saramonowicz Marcin Dorociński Marek Niedźwiecki Maria Czubaszek Marian Dziędziel Mark Ruffalo metal Męskie Granie Michał Gasz Mieczysław Bieniek miejsca Miesiąc Spotkań Autorskich Miłoszewski Mitch Albom moje wyprawy Monika Jaruzelska Monika Szwaja Monty Python motivation Muminki muzyczny muzyka Nasza Księgarnia Niekryty Krytyk non-fiction obyczajowe Oddział Zamknięty opowiadania Opowieści z Narnii Oscar Isaac Partynice Peter J. Birch Piotr Goljat piwo playlista płyty po angielsku podróże Podsumowania i plany poezja poezja śpiewana polecam Polska pop postapokalipsa power metal Pozaświatowcy Prokop Prószyński i S-ka Remigiusz Mróz reportaż Republika Robert Galbraith Robert Więckiewicz rock Rosja rower saga rodzinna satyra seria DEMONY seria NA BRZEGU seria ŻYWOTY NIEŚWIĘTYCH serial Shakin' Dudi ShaleyesH share week Sherlock Holmes sitcom słowa słownik Smarzowski społeczeństwo sport spotkanie autorskie stadion stosik Sudety Szare Szeregi Szwecja świąteczne T.LOVE Tatry technologia Teodor Szacki Tomek Tomczyk top 10 Top Gear TRAVELIN Trójka Ukraina Wanted (dead or alive) ważki wishlist Władysław Pasikowski wojna Wolne Lektury Woodstock Woody Allen wROCK for Freedom Wrocław Wydawnictwo Agora Wydawnictwo Amber wydawnictwo Annapurna Wydawnictwo Czarna Owca wydawnictwo Czarne Wydawnictwo Czerwone i Czarne wydawnictwo Czwarta Strona wydawnictwo Dobra Literatura Wydawnictwo Dolnośląskie Wydawnictwo Drugie Piętro Wydawnictwo G+J wydawnictwo Helion Wydawnictwo Insignis Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Mira Wydawnictwo MUZA wydawnictwo Red Horse wydawnictwo SOL wydawnictwo Sonia Draga Wydawnictwo W.A.B. wydawnictwo Wielka Litera Wydawnictwo ZNAK wyścigi konne wywiad wyzwania Zakopower zapowiedzi Zielona Sowa